Dag honderdvierendertig - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Patrick Bosmann - WaarBenJij.nu Dag honderdvierendertig - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Patrick Bosmann - WaarBenJij.nu

Dag honderdvierendertig

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Patrick

21 Juni 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

De laatste officiele dag van mijn korte vakantie is alweer ten einde gekomen. Morgen vroeg vertrekken we erg vroeg weer richting Kololo om daaropvolgend gewoon weer de avonddienst te draaien zoals ik al vier maanden lang doe.
Het ontbijt vanmorgen was mogelijk vanaf 7 uur dus precies om die tijd zaten we al aan tafel om daarna direct naar het Krugerpark te gaan, op zoek naar weer nieuwe ongeziene dieren en met name een luipaard, de laatste van de ‘big five’ en de enige die ik daarvan nog niet gezien heb.

Eerst even de auto voltanken en daarna konden we weer aan onze toch beginnen. Na nog geen vijftig meter zagen we een klein groepje vervet aapjes (blau aapie in het Afrikaans) dus dat was weer een vinkje er bij voor de dieren die we in het Kruger Park hebben gezien. Dat gaat lekker zo!

Het was wat bewolkt aan het begin, wat het spotten best lastig maakte. Het heeft zelfs even best hard geregend maar gelukkig was dit slechts voor korte duur. Toen we wat verder richting het noorden kwamen zagen we een leeuwin uit de bosjes naast ons komen, ze liep vlak langs onze auto en verdween weer aan de andere kant van de weg.
Later kwamen we een tweede groep vervet’s tegen, een veel grotere dit keer, die niet bepaald van plan waren om de weg vrij te maken. Één zelfs klom bovenop de auto, ging op de zijspiegel zitten of liep een rondje over de motorkap. Gelukkig konden we nog net op tijd ons raampje dicht doen anders hadden we een bijrijder, en dan zijn die ‘schattige’ aapjes opeens een stuk minder lief!

We maakten een grote ronde en namen weinig pauze. Alleen tussendoor om van rijder te wisselen, drinken te kopen en weer door. Vandaag hebben we weer erg veel hippo’s gezien, samen met erg veel olifanten, neushoorns, buffels, waterbokken en ander klein wild. Maar nog steeds geen luipaard. Ze waren zowiso erg weinig gezien vandaag, en gezien het al enorm veel geluk eist om er één te zien, is het ons dus ook niet gelukt om ze te spotten.
Één keer kwamen we wel erg dichtbij, we reden over een zandweg waar veel auto’s stonden, er was een luipaard gezien maar hij was net twee minuten voordat wij aankwamen verdwenen in het bos. Een klein beetje te laat dus maar een behoorlijke boel baal!

Toch hebben we vandaag enorm veel gezien, een maar erg mooie foto’s gemaakt en veel gezien van de mooie natuur. Om vier uur precies waren we terug in het hotel, precies op tijd want om kwart over 4 werden we opgehaald voor een nachtrit in het Kruger. Dan ga je met een ranger auto op pad, grote zoeklichten in de hand, zoekend naar nachtdieren.
We hoopten nog om een glimp op te vangen van een luipaard, hyena of wilde hond maar helaas was van geen van alleen een spoor te bekennen. De ranger kreeg wel telefoon van een ander dat zij een luipaard hadden gezien, nog geen 5 minuten nadat we elkaar tegen waren gekomen. Het is me blijkbaar niet gegund om ze te zien, het ziet er naar uit dat ik nog een keer terug moet komen…

Maar dit heeft zeker niet de drive verpest, we zagen erg veel, olifanten van heel dichtbij (vechtend) een groep buffels rondom de auto, giraffen, neushoorns en een grote volwassen leeuw die rustig over de weg liep, zich niet storend aan een grote auto die hem volgde.
Toen we dit allemaal gezien hadden, was het precies acht uur, tijd om weer naar buiten te rijden. Dit was echt een super gave nachtdrive, en overdag was trouwens ook helemaal top!

Direct toen we terug kwamen zijn we gaan eten, de tas vast gedeeltelijk gepakt voor morgen vroeg en meteen maar het bed in. Morgen weer vroeg op, terug rijden naar Kololo en werken. Al met al, het wordt een drukke en lange dag dus, ‘wish me luck’!

• 21 Juni 2008 - 16:37

Mama:

i wish you al the luck of the world. knuf mama.